Zon

Veilig in de zon

Veilig in de zon

De zon stimuleert de aanmaak van vitamine D in ons lichaam, essentieel voor onze botten en tanden, en de zon versterkt ons afweersysteem. Maar wie te lang en te vaak van de zon geniet, komt vanzelf de nadelen tegen. Soms merken we die meteen, zoals verbranding, maar vaker blijken de schadelijke effecten van de zon pas na jaren. Als onze huid vroegtijdig rimpels begint te vertonen, als we last krijgen van de ogen of, in het ergste geval, van huidkanker. De vervelende ‘bijwerkingen’ van de zon worden veroorzaakt door ultraviolette straling. Die straling is er in drie soorten: UV-A, UV-B en UV-C. Van UV-C straling hebben we geen last; die bereikt de aarde (nog) niet. Maar UV-B stralen, die verantwoordelijk zijn voor verbranding, komen wel voor een deel op aarde terecht en UV-A stralen, die zorgen voor dat bruine kleurtje maar ook voor vroegtijdige veroudering van de huid, treffen ons zelfs op volle sterkte.

Welke factor voor welke huid?
We kunnen ons beschermen tegen die straling door een goede zonnebrandcrème te gebruiken met een UV-A Èn UV-B-filter. Zo’n crème filtert de meeste straling, maar de huid wordt wel bruin. Welke beschermingfactor iemand nodig heeft, hangt helemaal af van het huidtype en van de kracht van de UV-straling, ook wel de zonkracht genoemd. Ervan uitgaande dat op een gemiddelde zonnige dag in de zomer de zonkracht 6 is op een schaal van 1 t/m 10, en dat de huid nog niet gebruind is, raadt de Stichting Kankerbestrijding bepaalde beschermingsfactoren aan voor de verschillende huidtypes.

  • 20-30: kinderen tot 15 jaar, ongeacht hun huidtype.
  • 18-20: huidtype 1. Mensen die zeer snel verbranden maar niet bruin worden. Meestal mensen met een heel lichte huid, vaak met sproeten, rossig of lichtblond haar en lichte ogen.
  • 10-12: huidtype 2. Mensen die snel verbranden en langzaam bruin worden. Een lichte huid, blond haar en lichte ogen kenmerken dit huidtype.
  • 5-7: huidtype 3. Mensen die zelden verbranden en gemakkelijk bruin worden. Deze groep heeft een licht getinte huid, donker tot bruin haar en vrij donkere ogen.
  • 4-6: huidtype 4. Mensen die vrijwel nooit verbranden en heel snel bruin worden. Met een getinte huid, donker haar en donkere ogen.

Kleine kinderen en de zon
Kleine kinderen moeten de eerste tijd zoveel mogelijk uit de felle zon gehouden worden. Zelfs met een goed zonnebrandmiddel kan de tere huid verbranden. Als het kind met een T-shirt aan gaat pootjebaden, let dan extra goed op de nek en de bovenarmen. Bij zonnebrand dient u het kind zo lang mogelijk met koud water af te koelen. Probeer hem of haar de eerste dagen daarna uit de zon te houden. Zijn er blaren, ga dan naar een arts. Ook het hoofd van het kind dient in de felle zon zoveel mogelijk te worden afgedekt. Als uw kind een zonnesteek heeft opgelopen, kunt u dat in de regel herkennen aan hoofdpijn, een rood gezicht en veel dorst. Constateert u deze symptomen, haal uw kind dan onmiddellijk uit de zon en laat het veel drinken. Koel met natte koude washandjes de armen en schouders af. Heeft het kind ook koorts, raadpleeg dan direct een arts.

Tips gezond zonnen

Vermijd de zon tussen 12.00 en 15.00 uur, als de straling het sterkst is.
Breng zonnebrandcrème een halfuur voordat u de zon ingaat op.
Herhaal het insmeren elke twee uur en zeker na het zwemmen.
Gebruik ook zonnebrandcrème als u gaat wandelen, sporten of tuinieren.
Ligt u graag topless in de zon, houd dan rekening met de gevoelige huid van uw borsten. Een hogere beschermingsfactor voorkomt ellende.
Vergeet uw lippen niet. Er zijn lippenbalsems te koop met UV-filter.
Zoek de schaduw op als uw huid begint te prikken.
Bouw het aantal uren in de zon langzaam op. Maar blijf nooit te lang achter elkaar in de zon liggen bakken, ook niet met de juiste beschermingsfactor.
Gebruik na het zonnen altijd een aftersun. Het ‘blust’ de huid en brengt de vochtbalans van de huid weer op peil.