Berg vakanties

Goed voorbereid de bergen in

berg vakantie

Goed voorbereid de bergen in

Bij bergwandelingen gaat het om kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid. Een goede basisconditie is een absolute vereiste. Daaraan kunt u thuis al werken, bijvoorbeeld door veel wandel- en fietstochten te maken. Begin de eerste wandelingen met rustig inlopen en wennen aan de andere omstandigheden. Op grote hoogten is de lucht ijler, waardoor de opname van zuurstof vermindert en je in eerste instantie minder kunt presteren. Langzaamaan past het lichaam zich aan de omstandigheden aan en kom je meestal na een dag of drie op het oude prestatieniveau.

Weer
In de bergen kunnen de weersomstandigheden plotseling en vrij heftig veranderen. Het ene moment is er volop zon, even later regen, onweer of mist. Bovendien kunt u op grotere hoogten, zeker aan het begin of het eind van het seizoen, geconfronteerd worden met sneeuw of ijs. Kies zorgvuldig de routes die u wilt maken en probeer van tevoren in te schatten welke moeilijkheden u onderweg kunt tegenkomen. En let altijd op de weersverwachtingen ter plaatse. Gezien de onberekenbaarheid van de weersomstandigheden is het ook niet onverstandig altijd warme kleren in uw rugzak mee te nemen: een regenpak, lange broek, een fleece vest of trui en eventueel handschoenen en muts.

Blaren
Het meest voorkomende euvel bij wandeltochten zijn blaren. Ze kunnen ontstaan als bepaalde delen van de voet verkeerd belast of afgekneld worden, maar ook wel als gevolg van slechte ventilatie en overmatig transpiratievocht en bij niet goed passende schoenen. Als u een blaar heeft, prik hem dan met een steriele naald aan twee kanten door en druk met een watje vanuit het midden al het vocht eruit. Smeer de blaar daarna in met jodium en plak hem vervolgens ‘dakpansgewijs’ af met hechtpleister. In de Apotheek zijn ook speciale pleisters en hydro-actief verband verkrijgbaar die geschikt zijn om blaren te behandelen en om ze te voorkomen.

Tips

Doordat de UV-straling in hooggelegen gebieden erg intens is, neemt de huid in veel sterkere mate de zonnestralen op. Een goede bescherming van de huid, anti-zonnebrandmiddel met beschermingsfactor van minimaal 20, is dan ook beslist noodzakelijk.
Zet tijdens bergwandelingen een zonneklep of pet op en kies voor een liefst 100% UV-filterende zonnebril.
Geef uw lippen extra aandacht. Doordat ze bloot staan aan weer, wind en zon hebben ze de neiging om snel te ‘springen’. Zorg ervoor dat uw lippen in elk geval steeds wat vettig zijn; gebruik hiervoor eventueel een speciale lipstick met hoge beschermingsfactor. Uw Apotheek kan u hierover adviseren.
Eet en drink regelmatig iets. Bij dranken kunt u het beste kiezen voor water uit de fles en vruchtensappen zoals appel-, sinaasappel- of druivensap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *